فن ومنوعات

بالفيديو: حفل زفاف “عريس خليجي” يشعل جدلاً في مصر

 

 

تداول ناشطون على مواقع التواصل الاجتماعي مقطع فيديو لا يتجاوز خمسة عشر ثانية وهو عبارة عن لقطة من حفل زفاف “عريس سعودي وعروسته المصرية”.

 

وجاء في مقطع الفيديو عريسان يحتفلان في ليلة زفافهما، بينما كان العريس يرتدي الزي السعودي “ثوب أبيض وعبائة سوداء”، وبينما كانت العروس ترقص قام العريس برمي النقود فوقها بالهواء. في مشهد فلكلوري اعتاد المصريون على مشاهدته في الملاهي والمراقص الليلية.

 

وأثار الفيديو استياء وإنكار عدد كبير من رواد مواقع التواصل الاجتماعي، لكن من جهة أخرى اعتبره البعض تصرف عادي وفقرة جميلة في الزفاف.

 

 

وقالت الناشطة علا على موقع التواصل الاجتماعي إكس “ايه الارف ده ف عريس ينقط عروسته واخد على شغل الرقاصات”

 

اقرأ أيضا:

 

وكما قال الناشط محمد رجب ” والله اللي رمى الفلوس أرخص من اللي لَمّها مليون مرة. ولو اللي خدوها معندهمش كرامة فهو ميعرفش عنها غير اسمها. ومفيش على وجه البسيطة أحقر من إنسان عنده نعيم وخير ورزق ملوش فيهم شطارة ولا يد وأنفقهم بإسراف في مواطن التفاهات، وأذلّ نفسه قبل غيره لذلك”.
وتابع “‏المال فتنة زي الفقر تماما”.

 

وعلق الناشط عمرو :”على فكرة انت لو روحت اي مكان في الدنيا ورميت فلوس ع الارض الناس هتجري تاخدها. لو روحت امريكا فرنسا زيمبابوي او بلاد الواق واق ورميت فلوس ع الارض الناس هتتكالب عليها عادي. الاهانة اللي بجد فعلاً هي السفه والعته والافتراء على النعمة.”

 

 

كما علق ناشط آخر على موقع التواصل الاجتماعي: “أسلوب شحاته رخيص بيخليك فعلا أما تسافر أي مكان بتتشاف قليل و بتتعامل معامله معدم”.

 

وتابع أيضا “‏عمر ما الفقر ولا الوضع المادي الصعب كان مبرر ولا طريق لانك تكون معدوم الكرامه ده حتي ربنا مدح الفقير اللي مبيمدش أيده للناس من عزة نفسه وكرامته في القران بقوله تعالي ” تحسبهم اغنياء من التعفف”

 

 

دقيقة – مريم عبد الوهاب

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

زر الذهاب إلى الأعلى